Ana Sayfa
08 Aralık 2016 ( 2388 görüntülenme )

Kış Geliyor! Araç Sahipleri, Hazır mısınız...

Uzmanlar anlatıyor...
  Bu Yıl (2015 Yılı) Kış Lastiği Uygulaması Ne Zaman Başlayacak?
Kış Lastiği Takma Zorunluluğu Ne Zaman Başlayacak?
Kış Lastiği Nasıl Takılır?
 
 Kış lastiği uygulamasının amacı, kış şartlarına göre önlemini almamış, kış lastiği olmayan araçların yolu kapatması ve insanların mağdur olmasını önlemek ve karlı havalarda yolların kapanmasının önüne geçmektir.
Kışı ve soğuğu hissettiğimiz şu günlerde arabası olan vatandaşların gözardı etmemesi gereken çok önemli bir uygulama hayata geçecek. Her yıl olduğu gibi bu yıl da arabalarda kış lastiği bulundurma ve takma zorunlu olacak.
Peki nedir bu kış lastiği, nasıl takılır?
 
2015 yılı kış lastiği uygulaması ne zaman başlayacak?
 
BU BİR KAMU AJANS DUYURUSUDUR:  
 Kış lastiği, aracı olan vatandaşların ağır kış koşullarında rahat yola çıkmalarını sağlayan bir uygulamadır. Özellikle kar yağdığında kış lastiği takmanın önemi daha da anlaşılıyor. Kış lastiği, olabilecek kazaların önüne geçmede önleyici bir uygulamadır.
 
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan "Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik" 2012'de yürürlüğe girdi.
 
Bu tarihten itibaren araçlarda kış aylarında kış lastiği takma ve bulundurma zorunluluğu da başlamış oldu.
 
Peki, kış lastiği bulundurmayan araçlara ne gibi cezalar var?
Kış lastiği uygulamasına bu yıl hangi tarihte geçilecek? 
 
Söz konusu yönetmeliğe göre, kış şartlarına uygun olmayan, kar lastiği takılmamış araçların yola devam etmelerine 1 Aralık 2015 tarihinden itibaren izin verilmeyecek.
 
Söz konusu uygulama, şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlar için geçerli olacak. Kurala uymayan araçların işletmecilerine 571 lira ceza uygulanacak. 

KIŞ LASTİĞİ İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
 
Kış Lastiğinin Yaz lastiğinden farkı nedir?
 
Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C'ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalmaktadır. Kış lastiklerinin ise, özel profillerinin yanı sıra, üretildikleri Silica esaslı malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C'ın altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır.
 
Bir lastiğin Kış Lastiği olup olmadığı nasıl anlaşılır?
Kış Lastiği ile ilgili RMA (Rubber Manufacturers Association) ve ASTM şartlarını sağlayan lastikler yukardaki sembolü kullanabilirler.
"Bu sembolü taşıyan lastikler Kış Lastiğidir" diyebiliriz.
 
M+S Kış Lastiği nedir?
 
FREN özelliğinin yanında ÇEKİŞ özelliği de artırılmış Kış Lastiği 'dir.
RMA (Rubber Manufacturers Association)'un tanımlamasına ve ASTM 'nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden kaygan bir yolda yapılan çekiş kuvveti testinde "referans lastiğin" çekiş kuvvetinden en az %10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış Lastiği sembolünün yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri taşıyabilmektedirler.
 
Kar Lastiği var mıdır?
 
HAYIR!
Her ne kadar İngilizce konuşulan ülkelerde, örneğin ABD'de, isim olarak "Snow Tyre" kullanılsa da "Kar Lastiği" diye ayrı bir Lastik sınıfı yoktur.
 
Kış Lastiği yerine "Kar Lastiği" denilmesi doğru değildir. Kış Lastiğine "Kar Lastiği" yakıştırması "sadece kar üzerinde kullanılabilen" veya "kar üzerinde Kar Zinciri kullanılmasını gerektirmeyen" gibi yanlış anlamalara neden olmaktadır.
 
Öte yandan bazı, genellikle ucuz, Kış Lastiği markalarının kar üzerindeki sonuçlarının diğer rakip markalardan daha iyi, fakat kuru ve ıslak yolda belirgin şekilde kötü olması, bu zayıflığı olan lastiklerin "Kar Lastiği" olarak satılması bir "Pazarlama Stratejisi" olarak da değerlendirilebilir.
 
M+S "Dört Mevsim Lastiği" nedir?
 
"Dört Mevsim Lastiği" olarak da bilinen M+S lastikleri ( M = Mud = Çamur S = Snow = Kar ) Çamur ve Kar üzerinde daha iyi sonuç almak için üretilmiş, ancak bu ek özelliklerinin standardı olmayan lastiklerdir. Bu harfleri taşıyan lastiklerin hangi şartları sağladığı belli değildir. Yolüstü ve Yoldışı şartlarda gitmesi beklenen 4x4 SUV araçların fabrika çıkışı lastikleri genellikle M+S lastikleridir.
Kar yağmıyorsa Kış Lastiğine ihtiyaç duyulur mu? Kar yağınca yaz lastiğine Kar Zinciri takmak yanlış mı?
 
Risk yönetimi açısından yanlıştır.
Kış Lastiği Risk Yönetimi, Kar Zinciri Kriz Yönetimidir. Ne kadar çok Risk Yönetimi, o kadar az Kriz Yönetimi demektir.
Kış Lastiği kışın kar yağsın yağmasın düşük sıcaklıklarda aracın yola tutunmasını artırır, aşırı buzlanma olmadığı sürece aracın kar üzerinde gitmesini ve durmasını sağlar. Özellikle kuru  yoldan kaygan yollara (Köprü ve viyadük üstünde buzlanma veya siyah buz vs) ani girişlerde aracı yolda tutar.
Yani Kış Lastiği riskleri azaltır. Yaz Lastiği aynı şartlarda ve özellikle ani zemin değişikliklerinde aracı yolda tutamaz. Kış Lastiğine göre daha erken ve sık Kar Zinciri takma ihtiyacı doğar.

Kış lastiğinin sadece çekiş olan tekerleklere takılması yeterli midir?
Hayır… Kış lastikleri dört tekerleğe de takılır. Aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış Lastiği bulunması şarttır.
Karayolları Trafik Kanununda Kış Lastiği tanımı var mıdır?
Hayır… Karayolları Trafik Kanunu’nda “Kış Lastiği” yer almamaktadır, ancak 30.maddede “Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda bulundurulması zorunludur” ifadesi içinde yorumlanabilir. Yönetmelikte yeterli açıklama yoktur.
Hangi resmi veya özel araçlar öncelikle Kış Lastiği takmalıdır?
Kışın sıcaklığın 7 °C’ın altında geçtiği yerlerde Ambulans, İtfaiye, Belediye hizmet araçları, Polis, Jandarma, okul servisi, taksi gibi görev araçlarına kışın başında Kış Lastiği takılmalıdır. Bunlardan başka kış şartlarında kazaları önlemek ve kaymalar sonucu trafik tıkanıklıklarının önüne geçmek amacıyla (M) ve (N) grubundaki motorlu araçların gerekenlerinin Kış Lastiği kullanması lazımdır.
Kış Lastiği takılı araçların Kar Zinciri bulundurmaları gerekli midir?
Karayolu Trafik Kanunu ve Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği karlı ve buzlu yollarda “bir takım Kar Zinciri” bulundurulması zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış, 4x4’ler dahil, tüm araçlar için geçerlidir. 

Trafik Denetimi sırasında araçta Kış Lastiği takılı olduğunun kolay anlaşılması için ne yapılabilir?
Kolay teşhis için Kış Lastiği sembolü sabit beyaz boya ile boyanabilir. 
 
4X4 araçların Kış Lastiği takmasına gerek var mıdır?
Evet… Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli (4x4) bir araç kar üzerinde rahatlıkla kalkış yapabilmekte ve kısa sürede yüksek hızlara çıkabilmektedir. Ancak fren sırasında durma mesafesi aşırı uzamakta yani “gittiği gibi” duramamaktadır. 
Kış lastiklerinin saklanma ömrü kaç yıldır?
Genelde beş yıldır. Bu süreyi geçen kış lastikleri işlevsel açıdan zayıflamaktadır. Ancak lastikler ağır şartlarda hizmet veriyorsa bu sure daha kısa tutulmalıdır.
Kış Lastiği 12 ay kullanılır mı?
Hayır… Kış lastikleri ile yazın yapılan fren testleri yaz lastiklerine göre daha uzun fren mesafeleri vermiştir. Aşağıdaki örnekte yaklaşık 3m lik bir uzama görülmektedir.
Yazın 100 km/h hızda yapılan fren testinde durma mesafesi
- Kış Lastiği ile 41 m
- Yaz Lastiği ile 38 m olarak ölçülmüştür.
Gereğinde bu 3 m lik fark hayat kurtarabilir. Bu nedenle kış lastiklerini yazın kullanmamak gerekir.
Yaz Lastiğine ilave olarak Kış Lastiğinin araç sahibine ekonomik yükü nedir?
İlave Kış Lastiği ekstra masraf olarak görülebilir. Yaz Lastikleri aşınan bir sürücü yaptığı kilometreyle bağlantılı olarak bir süre sonra yeni yaz lastiği almak zorundadır. Mevsimine göre Yaz ve Kış Lastikleri dönüşümlü kullanılacağından, yani iki takım lastik iki misli zamanda kullanılacağından ekonomik yük sadece Yaz Lastiği fiyatı ile Kış Lastiği fiyatı arasındaki fark kadar olur. 

Bunlar da İlginizi Çekebilir

SARIZEYBEK MEDYA

Güncel Haberwww.sarizeybekhaber.com.tr
Güncel Araştırmawww.bilgeturksam.com
Video Haberwww.sarizeybek.tvfran
Özel Haberwww.erdalsarizeybek.com.tr
KİTAPwww.sarizeybekhaber.com.tr
ÖZGEÇMİŞİ