Politika
29 Temmuz 2020 ( 1140 görüntülenme )

Kanun Değişti 'Komisyon Yüzde Üç'

Aldığı mal ayıplı çıkan tüketici hem ayıplı maldan mağduriyet yaşayacak hem de arabulucuya ayıplı malın bedelinin yüzde 3’ü kadar para ödeyecek.

ARABULUCUYA KOMİSYON
Tüketici Hakları Derneği (THD) Başkanı Turhan Çakar, Hukuk Muhakemeleri yasasından yapılan değişiklik ile, tüketici hakem heyetlerine başvuru üst sınırı olan 10 bin 390 TL'nin üzerindeki uyuşmazlıklar için “Arabuluculuk Sistemi” getirildiğini belirtti. Çakar, tarafların anlaşması halinde arabuluculara hem tüketici hem de karşı tarafın yüzde 3'den yüzde 6 oranına kadar komisyon ödeyeceğini, bunun da tüketicinin mağduriyetini artıracağını bildirdi. Çakar, eleştirilerini şöyle dile getirdi:

‘TÜKETİCİ ANLAŞMA YOLUNA GİDERSE KOMİSYON ÖDEYECEK’
“Arabulucu, firma ile hakkını arayan tüketiciyi anlaşmaya davet edecek. Bu anlaşmada, hakkını arayan tüketici, ayıplı malın bedelinin tamamının kendisine iadesini ya da ayıplı malın yenisi ile değiştirilmesini firma temsilcisinden talep etse bile, genellikle firma temsilcileri bu talebi kabul etmeyeceklerdir. Eğer, tüketici ile firma temsilcisi anlaşırlarsa her iki taraf anlaştıkları bedel üzerinden yüzde 3'er olmak üzere arabulucuya yüzde altı oranında arabuluculuk bedeli ödemek zorunda kalacaklar.”

TÜKETİCİNİN ALEYHİNE OLACAK
THD Başkanı Turhan Çakar, arabuluculuk sisteminin, arabulucuların çıkarı için, ayıplı mal ve hizmetlerden dolayı tüketicilerin haklarına tam olarak erişmesini engelleyeceği iddiasında bulundu. Çakar, zayıf taraf olan tüketicilerin yasal haklarını tam olarak kullanabilmesi için arabulucu maddesinin yasadan çıkarılmasını istedi. Çakar, “Ayıplı maldan dolayı mağdur olan tüketici, arabuluculuk sistemi nedeniyle hem hakkını tam olarak alamayacak, hem de üzerine arabulucu ücreti ödeyecek” dedi.

AYIPLI MAL YA DA HİZMET NEDİR
Satın alınan mal veya hizmet; Taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun değilse, Objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımıyorsa, Sözleşmeye aykırı ise, Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımıyorsa,
Satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırıysa,
Muadili olan malların kullanım amacını karşılamıyorsa, Tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeriyorsa ayıplı olarak kabul edilir.

Kaynak: Tüketici Hakları/ Sözcü

Bunlar da İlginizi Çekebilir

SARIZEYBEK MEDYA

Güncel Haberwww.sarizeybekhaber.com.tr
Güncel Araştırmawww.bilgeturksam.com
Video Haberwww.sarizeybek.tv
Özel Haberwww.erdalsarizeybek.com.tr
KİTAPwww.sarizeybekhaber.com.tr
ÖZGEÇMİŞİ