Genel
01 Kasım 2018 ( 741 görüntülenme )

Folik asit nedir? Hangi durumlarda gereklidir?

Folik asit vücut için gerekli olan önemli bir vitamindir. Eksikliği durumunda farklı sağlık sorunlarına yol açabilir. Peki Folik asit kimlerde ve neden kullanılmalıdır?

Meyve, sebze, tam tahıllı gıdalar folat bakımından zengindir. Folik asitin eksikliği söz konusuysa doktor tavsiyesiyle folik asit hapları kullanılmaktadır.

Vücudun tüm biyolojik olaylarında yer alan DNA ve kan hücrelerinden alyuvar oluşumu, aminoasit metabolizması, hücre büyüme ve yenilenmesi, kas yapılması için dışarıdan vücuda alınması gereken önemli bir B grubu vitaminidir. Bağışıklık sistemin güçlenmesinde ve çalışmasında gereklidir. Işık ve oksidasyona duyarlıdır.

FOLİK ASİT NE İÇİN KULLANILIR?

Folik asit, bebek gelişimi için çok önemli olup, vücutta protein sentezi, hücre çoğalması ve kemik iliğinin görevini eksiksiz yerine getirmesi gibi işlevlerde bulunur.

Fetal büyüme ve gelişme, hızlı hücre bölünmesi ile karakterize bir dönemdir. DNA ve RNA üretimindeki kritik rolü nedeniyle, bu dönemde yeterli folik asit alımı son derece önemlidir.

Yapılan araştırmalar, hamilelikte yeterli miktarda folik asit alımının bebekte merkezi sinir sistemi anomalilerinin (sakatlıklar) görülme olasılığını anlamlı ölçüde azalttığını göstermektedir. 

Nöral tüp defekti adı verilen bu merkezi sinir sistemi anomalileri, değişik şekillerde ve derecelerde görülebilir. En basit formu olan spinabifida da omurgada küçük bir açıklık varken, en ileri form olan anensefalide bebeğin kafatası ve beyni gelişmez.

Folik asit hangi yiyeceklerde var?

Mercimek

Folat açısından en zengin gıdalardan birisi mercimektir. Mercimeğin içinde demir, lif ve yavaş yanan karbonhidrat gibi pek çok yararlı madde de vardır. Kuru mercimeği, pişirmeden önce ıslatmanıza gerek yoktur ve diğer bakliyatlarla karşılaştırıldığında pişirilmesi daha kolaydır.

Yapraklı yeşillik

Koyu yeşil yapraklı sebzeler yüksek oranda vitamin konsantrasyonu içerir. Taze ıspanak, karalahana bunlardan bazıları. Mümkünse salatasını yaparak çiğ olarak da tüketin.

Turunçgiller

Büyük bir portakal, 55 mg folat içerir. Portakalı tek başına yiyeceğiniz gibi, tavukla ya da kereviz gibi sebzelerle pişirerek de tüketebilirsiniz.

Kuşkonmaz

Buharda pişmiş kuşkonmaz, folik asit deposudur. Kuşkonmazı, yardımcı meze olarak kullanabileceğiniz gibi, bezelye gibi sebzelerle pişirerek ana yemek olarak da kullanabilirsiniz.

Kuru fasulye

Türklerin en çok tükettiği yemeklerden biri olan kuru fasulye de bol miktarda folik asit içerir. Kuru fasulyeyi pişirmeden önce ıslatmayı unutmayın.

Brokoli

Brokoli günlük folik asit ihtiyacınızın dörtte birini karşılar. Besin açısından zengin bu süper yiyecek, aynı zamanda C vitamini, beta karoten, lif, kalsiyum ve demir kaynağıdır.

Tahıllı ekmek ve kahvaltılık gevrek

Tahıldan elde edilen yiyeceklerin folik asit miktarı yüksektir. Bunları, normal folat kaynağı olan gıdalarla birlikte tüketin (brokoli, ıspanak gibi).

Ay çekirdeği

Bir avuç dolusu ay çekirdeğinde yaklaşık 82 mikrogram (mcg) folik asit bulunur. Atıştırmalık olarak kullanılabileceği gibi, ekmek hamuruna katılabilir ya da salatalara ya da çorbalara serpilebilir. Ayçekirdeği aynı zamanda harika bir demir ve kalsiyum kaynağıdır.

Avokado

Somon balığı ve ceviz gibi, avokadoda da omega 3 yağlı asitleri ve kalbinize faydalı yağlar vardır. Bir dilim avokadonun içinde 90 mcg folik asit bulunur. Avokado, bebeğinizin gelişen beyni için de çok faydalı.

Kaynak: ajanslar

Bunlar da İlginizi Çekebilir

SARIZEYBEK MEDYA

Güncel Haberwww.sarizeybekhaber.com.tr
Güncel Araştırmawww.bilgeturksam.com
Video Haberwww.sarizeybek.tv
Özel Haberwww.erdalsarizeybek.com.tr
KİTAPwww.sarizeybekhaber.com.tr
ÖZGEÇMİŞİ