Hipertansiyon yüzyıllardır bildiğimiz bir hastalık ve yüzyıllardır çözümlenebilmiş değil. Türkiye'de  yaklaşık 15 milyonu insanı etkileyen hipertansiyon  gelişimini engellemek biraz da olsa bizim elimizde olan bir durumdur.

HİPER TANSİYON NEDİR?

Yüksek kan basıncı adıyla da bilinen hipertansiyon, uzun süre belirti vermeden böbrek, beyin, kalp ve damar sistemine verebileceği hasar nedeniyle “sessiz düşman” olarak da anılmaktadır. Kan dolaşımı için gereken basıncın normalden fazla olması anlamına gelen ‘yüksek tansiyon’, mutlaka uzman kontrolünde takip edilmelidir. Büyük ve küçük tansiyonun normalden fazla olması durumuna hipertansiyon denilmektedir.

HİPERTANSİYON BELİRTİLERİ

‘’Sessiz düşman’’ terimi hipertansiyon için sıklıkla kullanılan bir terim. Nedeni ise hipertansiyonun yıllarca hiç belirti vermeden böbrek, beyin, kalp ve damar sistemine hasar verebilme olasılığıdır. En belirgin hipertansiyon belirtileri arasında aşırı yüksek kan basıncına bağlı olarak baş ağrısı, baş dönmesi, nefes darlığı, çarpıntı, göğüs ağrısı, görmede bozukluk oluşabilir. Ayrıca hipertansiyon belirtileri arasında;

halsizlik,
yorgunluk,
burun kanaması,
kulaklarda çınlama,
yürüme ve merdiven çıkmada zorlanma,
bazen çok sık idrara çıkma,
gece uykudan uyanıp idrar yapma
bacaklarda şişlik olabilir.
Hipertansiyon belirtilerinden biri ya da birkaçı hissedildiğinde mutlaka bir doktora başvurulmalıdır.

NE YAPMALI?

Medicana Hastaneleri Sağlık Rehberinden Hipertansiyon hastası olmamak için dikkat edilmesi gereken hususlar şöyle sıralanıyor;

‘TUZ’
Tuzu ve tuz içeren ürünleri hayatınızdan çıkartın. Günlük sodyum alım miktarımız 5gr/günü geçmemelidir. Tuz içeren en sık tükettiğimiz ürünler: turşu, pul biber, tuzu alınmamış zeytin ve peynir, ev yapımı salçalar en önemlisi de dışardan tükettiğimiz et yemekleri özellikle fast food tarzı yiyeceklerdir.

‘ŞEKER’

Şeker ve unlu mamüllere hayatınızda makul ölçülerde yer ayırın. Unlu mamüller ve tatlılar hayatımıza tat katmak için girmeli, hayatımızın merkezine oturtulmamalıdır.

‘OBEZİTE’

Obeziteden sakının. Obezite yani aşırı kilolu olma durumu hipertansiyonun birincil nedenleri arasındadır ve obez insanların vereceği her kilo tansiyonunda düşmelere ve hatta ilaç gereksiniminin azalmasına neden olacaktır.

‘SPOR’

Yürüyüş yapın. Düzenli olarak günlük 10dakika ya da günaşırı 20 dk kendinize zaman ayırıp açık havada yürüyün.

‘SAĞLIKLOI BESLENME’

Akdeniz mutfağını tercih edin. Türkiye toplumu için akşam yemeği ailenin biraraya gelmesi açısından önemlidir. Akşam yemeklerimizde çorbanın mutlak olmasını sağlamak, kırmızı et tüketimini azaltıp tercihan zeytinyağlı sebze yemeklerini tercih etmek; balık,tavuk eti, hindi eti gibi beyaz et tüketimini ikinci öncelikli olarak tercih etmek uygun olacaktır. Et yemekleri tercih ediyorsak pilav, kızartmalar yerine yanına yeşil salataları tercih edelim.

Sigara, alkol, nargile, gazlı içecekler gibi zararlı alışkanlıklardan uzak kalalım.
Bol su tüketelim. Sadece taş hastaları değil herkes için detoks amaçlı su tüketmesi gerekir.
Stres yaratan olay ve ortamlardan mümkün olduğunca uzak durun.
Tüm bu önerilerle büyük oranda hipertansiyon bizden uzak kalacak ya da ilaç kullanımımız önemli oranda azalacaktır.

Kaynak: Medicana Sağlık Rehberi/ Memorıal

Bunlar da İlginizi Çekebilir

SARIZEYBEK MEDYA

Güncel Haberwww.sarizeybekhaber.com.tr
Güncel Araştırmawww.bilgeturksam.com
Video Haberwww.sarizeybek.tv
Özel Haberwww.erdalsarizeybek.com.tr
KİTAPwww.sarizeybekhaber.com.tr
ÖZGEÇMİŞİ